Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 16 juli 2010

Coola katter


Här här ett gäng Koola katter. De jäser riktigt ordentligt i värmen och har det gott. I och med att raskatter har blivit populärt så har en helt ny marknad vuxit fram. Djuraffärerna har fått ett enormt utbud av kattleksaker och kattprylar. Tidigare kanske det bara fanns lite leksakråttor och någon kattsandlåda att köpa. Veterinärerna har också fått ökade kunskaper och mer behandlingsmetoder. I och med att raskatt avel blivit vanligare så har man fått upp ögonen för olika sjukdomar hos katter och kan föra register för att minska svåra ärftliga sjukomar, något som är väldigt bra.
Dessa katter har stamtavla. En del säger att raskatter är inavlade, och i vissa katter finns det en liten inavleskofficient. Vissa uppfödare bedriver linjeavel, för att föra vissa egenskaper vidare. Mina katter har noll i inavel dock. Med hjälp av stamtavlor kan man motarbeta inavel i rätt så hög grad, något man kan tänka på när det gäller vanliga bondkatter, som ju parar sig fritt. En bondkatt som väljer fritt vem den parar sig med kan ju lätt råka para sig med en släkting om den inte är såld iväg till en annat område en bit bort.
Jag är rädd om mina katter och skulle aldrig vilja att de gick fritt ute. Jag kan tänka mig att skaffa en stor utebur om jag köper hus och börjar jobba. Katterna gillar att ligga på en trädgren och spana under dagen. Katter sover också väldigt mycket, så det gör inget om man är bort en del. En annan fördel jämfört med hundar är att katter har lådan att gå på om de blir nödiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar