Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 16 juli 2010

Iglo och mamma


Nu ligger alla småkissarna på klätterställningen och sover. Baby ligger också där och håller koll på sina småttingar. På bilden är Igloo.
Än så länge har ingen fått ett nytt hem, det är högsäsong för kattungar nu och det finns massor att välja på. Framåt vintern kommer det att tunnas ut. Jag hoppas för kattungarnas skull att de kommer till nya trevliga mattar och hussar som uppskattar dem och tar väl hand om dem. Jag har haft tur med de som har köpt katt av mig tidigare, det är inte vem som helst som köper en raskatt som tur är. Dessutom tycker jag att djursjukhusen och veterinärerna är trevliga och att djuren blir väl omhändertagna.
En del människor tycker att det är fel att satsa på en raskatt, när det finns så många hemlösa katter. Jag säger att smaken är som baken. En vanlig bonnkatt har större krav på att få springa ute i naturen en hel del och råkar ofta i slagsmål och det kostar massor att åka till djursjukhuset med en skadad katt. En bonnkatt lever i medel ca 3 år, eftersom den lätt blir ett rovdjurbyte eller påkörd av en bil. Givetvis finns det katter som blir äldre, men många blir inte ens tre år. Hanar som går ute måste kastreras, annars hamnar de i rejäla slagsmål om honor och kan mista ögon. Okastrerade hankatter har oftast väldigt trasiga öron efter alla slagsmål.
Det finns fördelar och nackdelar med både inne och ute katt. En innekatt måste man klippa klorna på och de kräver mer byten i sandlådan. Bondkatten kissar oftast ute, men det kan bli ett himla liv om den skiter och kissar i grannens rabatt eller i ungarnas sandlådor. Trots allt är katten en människans vän och har gjort väldigt stor nytta genom att hålla skadedjur borta i alla tider. Mina birmor tar alla insekter som kommer in i huset( Detta gäller inte Fernando som är för lat),
Jag tror att många hus skulle vara mer fyllda av ohyra om det inte fanns hyresgäster som hade katter, de tar alla silverfiskar med om man har såna. För de som inte vet det så kan jag berätta att silverfisk är en liten ohyra som lever på papper och ganska vanlig där folk har böcker och tidningar liggandes, de kryper mellan lägenheterna också.
Förutom det jag radat upp så är katten ett väldigt trevligt husdjur och folk som skaffar husdjur är friskare och mer avstressade. Barn som har husdjur får mindre allergier och jag skulle till och med vilja påstå att barn som har husdjur lär sig att ta ett ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar