Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

onsdag 14 juli 2010

Sommarvärme!

Nu är det varmt och hett. Rötmånaden börjar nu och katter kan också bli sjuka och få i sig bakterier. En gång för flera år sedan hade jag en kattkull som alla blev magsjuka samtidigt. Genast när den första blev sjuk åkte jag till djursjukhuset, där sa de att det inte var så farligt, men att jag behövde en medecin som heter Diarsanyl. Diarsanyl kan man köpa på Apoteket receptfritt och det hjälper riktigt bra för magsjuka både till hundar och katter. Det kan vara bra att lägga på minnet, så slipper man lägga en dag, en biltur och en väldig massa pengar på något som botas väldigt lätt.
En annan gång hade en av mina honor fått urinvägsinfektion. Om katten får det så kanske den kissar ofta och på lite ställen där den inte ska. Katten har ont och är lite irriterad. Urinvägsinfektion eller blåskatarr gör att urinen luktar lite köttbuljong. Jag skulle resa bort den dagen, men hade en väldigt bra veterinär som jag ringde och frågade vad jag skulle ta mig till. Veterinären sa, lägg 1/4 av en C- brus i kattens vatten så hjälper det. Jag gjorde så och lilla kissen blev frisk. Jag vet inte men jag tror att det går att göra på hundar också. Hundar som får urinvägsinfektion mår dåligt och är kissnödiga hela tiden.
Ett annat problem om katten kissar utanför lådan kan vara att katten inte gillar kattsanden. Om sanden är för vass eller grov så är det inte bekvämt att gå in där och då kanske katten väljer ett annat ställe.
Om katten spyr ofta i alla fall, så kan det vara ett tecken på att den har fått mask i magen, då kan man avmaska. Man ska dock inte avmaska en katt för ofta, om maskarna blir resistenta så blir det problem nämligen. Jag tycker bara att man ska avmaska en katt om man misstänker att den har maskar, om den är mager eller har väldigt dålig päls, eller om man ser en mask i avföringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar