Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 14 september 2010

Att ta en kull!

Många vill köpa en hona, för att de senare eventuellt kanske vill ta en kull.
Att ta en kull på mina kattungar är helt ok med mig, de har en väldigt bra stamtavla med flera fina och friska katter som förfäder. Nästan alla av mina katters förfäder har varit prisvinnande katter på utställningar. Jag visste att jag ville föda upp kattungar när jag köpte dem nämligen, så jag valde avkommor till bra katter.
Personligen har jag valt att endast ha uppfödning och inte att ställa ut, eftersom det skulle bli dubbelt arbete och man måste vara i tid till utställningarna som är på helger oftast, detta innebär att man måste ha bil, vilket jag inte har. Den dag jag skaffar bil, kanske det blir några utställningar, men just nu nöjer jag mig med uppfödning, vilket jag tycker är roligast.
Att föda upp kattungar är en hel del jobb och man kan bli ganska uppbunden, jag vill berätta detta för de som hade tänkt sig en kull. I den första kullen man tar på en hona vet man inte om det ska gå bra eller inte. Oftast har den första kullen få kattungar, i bland bara en. Risker med att föda upp är att man kanske måste ta ett akut kjesarsnitt på honan, om hon inte skulle klara av att föda ut kattungarn. Detta kan ske på en helg mitt i natten. Då måste man till djursjukhus och det kostar en hel del, så det gäller att ha avelstillägg i sin försäkring. Som tur är har detta inte hänt mina katter, men det kan vara en tillfällighet som gör att en kattunge inte kommer ut, kanske att den ligger fel och är död. Ibland kommer det dödfödda kattungar tyvärr och man vet inte varför, det kan vara fel på inre organ på dem eller något annat. Jag personligen tycker inte att det är så konstig, eftersom honorna normalt får många kattungar under ett liv och kattungarna föds som foster. Jag vill dock göra folk som köper hona medvetna om att det kanske inte blir en jättesöt kull på fyra friska kattungar den första kullen, så att det inte blir en jättebesvikelse. Andra saker som kan inträffa är att kattungarna inte blir sålda exakt vid leveransdatum. Som sagt folk vill helst ha honor och vissa mask färger är mer populära än andra, det går lite mode i det. Om man inte får dem sålda direkt får man räkna med att man blir lite uppbunden, för småkissar busar en hel del och behöver vaktas, man kan inte lämna dem ensamma för länge.
Om jag skulle rekommendera en katt för sällskap skulle jag rekommendera en hane, de är lätta att kastrera och får ofta väldigt fin päls. Hanar är minst lika gossiga och sällskapliga som honor.
Om man ändå väljer att köpa en hona och väljer att ta en kull, så bör man läsa igenom en hel del. Det finns böcker att låna på bibliotek och en hel del bra bloggar på nätet med bilder som visar och beskriver hur det är att ta en kattkull, läs gärna flera av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar