Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 21 september 2010

Killar

De flesta vill ha honor, det beror kanske på att honor kan man eventuellt ta en kull på senare. Det kan också bero på att folk är rädda att en hane ska gå och skvätta. En hane skall man kastrera och då brukar de inte sparya mer, man ska också ha en sandlåda med kåpa till en hane. Hanar brukar ofta resa sig lite när de kissar och då kan det skvätta utanför. Könsmogna hanar får fettsvans och det beror på könskörtlarna. Fettsvans försvinner när man kastrerar hanen. Om man vill ha sin hane som avelskatt kan man ge den p-spruta hos veterinären eller p-piller för hanar, det är ganska ok. Ger man piller måste man dock se till att katten verkligen sväljer pillret och att man ger det en gång i veckan annars sätter han igång och skvätter vrålar och kan betäcka en hona.
Mina tre killar här växer och de är så söta, man blir fäst vid dem. De är nu ganska matglada, vilket är bra, en del birmor kan vara lite kinkiga med maten. Ikaros är ett riktigt matvrak, han älskar burkmaten. De andra är ganska duktiga på att äta med när det är gott, såsom sardiner på burk eller något annat smaskigt.
Idag har jag satt ner priset på katterna, jag vill gärna att de får nya hem innan de blir könsmogna, för de börjar att rangordna sig nu. De leker ganska häftigt med varandra, men har fortfarande kul ihop. Den enda som blir lite förskräckt ibland är jag, när kissarna jagar varandra runt och hoppar upp på akvariet i världens fart. När de är en och en är de inte lika vilda, då vill de hellre umgås. Men kattungar är givetvis mer livliga än vuxna katter, därför brukar jag be köparna att livförsäkra kattungen åtmindstonde första året, man vet aldrig vad de kan hitta på nämligen. Sedan kan det vara så att man själv gör någon miss innan man är van, det gäller att se till att säkra sitt hem lite. Man bör vara noga med att inte ha småsaker framme som örhängen, legobiter eller annat som katten kan svälja. Det kostar en hel del att operera ut föremål som kan fastna i magen på dem och det blir ju synd om katten med.
Killarna är jättefina och har en bra stamtavla med noll i inavelskofficient. Jag har alltid haft Utan anmärkning på mina veterinärintyg, så jag hoppas verkligen på att få några seriösa nya matter och/eller hussar till gossingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar