Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 17 september 2010

Nytt foder!

Jag har beslutat att liksom många andra gå över till IAMS foder. Dels för att Royal Canin har hutlöst dyrt foder och dels för att jag är övertygad om att IAMS är lika bra.
Royal Canin fick väldigt dåliga testresultat ganska nyligen i en undersökning. Förvisso skickade de genast ut ett blad till alla uppfödare som har uppfödarkort hos Royal och bedyrade att de var fortfarande det bästa alternativet. IAMS fanns det för många år sedan en hel del skitprat om, att fodret skulle vara skadligt för kattungar, men det har funnits liknande prat om Royals modersmjölks ersättning. För egen del tar inte så mycket av det på allvar så länge det inte kommer från någon tillförlitlig källa. IAMS har ett brett utbud av torrfoder för katter se gärna själva på
http://foderbilen.se/varumarke/iams/katt

Förutom detta foder som jag kommer att ha till kattungar och använda specalfodren för hårbollar och sånt, kommer jag att kompletera med det svenska nya fodret "Bästis" som har kommit och är minst lika bra som Royal Canins och betydligt billigare. Bästis kostar 300 kronor för 15 kilo torrfoder, då är det svensktillvärkat. Det fodret finns i två varianter än så länge, med lax och kyckling eller med nötkött. Eftersom jag har tre vuxna katter, så går en säck åt. Hållbarhetstiden är nästan ett år. Detta foder kan jag anvälda till mina vuxna katter när de inte är dräktiga eller har kattungar. Dessutom kan de få Vita bee´s vitaminer som extra tillskott.
Mina katter får också burkmat ett par gånger per vecka. Jag brukar välja Sardiner på burk, Coops anka och hjärta, eller något med kyckling eller fisk som de älskar.
Ett foder som är prisvärt och billigt för dem som endast har en katt är Coops Catz lax torrfoder. Det kostar 25 kronor kilot och blev bäst i test för något år sedan.
Givetvis är det alltid trevligt för katten att få lite annat som grillad kyckling och räkor ibland. Birmakatter kan vara kräsna, eller de har sina preferenser, men det är inte alltid det dyraste som smakar, man får prova sig fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar