Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

onsdag 22 september 2010

Pappa Fernando och lite vård!

Lille Fernando, min hankatt som är pappa till alla kullar hit intill är en choklad maskad hane. Han är snäll mot kattungarna och tycker om dem, han gillar att leka med dem. Han har väldigt fin päls, ganska tjock och man får borsta den minst ett par gånger i veckan. Han gillar att bli kammad och spinner. Varje gång jag tar fram borsten kommer han och lägger sig bredvid mig, så det är inga problem. Pälsen är ganska lättskött om man håller efter den, så att det inte blir några tovor i den. Blir det tovor så måste man se till att de blir bortklippta. Tovor samlar kvalster och damm och katten får irritationer i pälsen och kan får problem med njurarna om man inte reder ut det. Det bästa är att gå till en veterinär, katter är svåra att klippa.
Klorna är ganska lätta att klippa med, de är ju vita. eftersom tassarna är vita. Jag klipper och håller efter katternas klor här. Kattungar börjar jag klippa tidigt så att de vänjer sig och inte är så rädda. Ibland är katten full av engergi och vill inte sitta i knäet och bli klippt, då är det bara att vänta lite, ibland vill katten ta det lite lungt, en tass i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar