Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 22 oktober 2010

Kattföreningen

Jag är med i en independetklubb som heter SNRF, Sveriges nya raskatt förening. Det är i den föreningen har har mitt kattuppfödarnamn och får stamtavlorna ifrån. Den föreningen har funnits sen 1965. Den största kattföreningen är SVERAK, men jag nöjer mig med SNRF och trivs bra med den. Stamtavlorna har alltid kommit i tid och jag finner att de är väldigt vänliga och hjälpsamma. Många gånger när jag har haft funderingar har jag ringt någon av ledarna och frågat om råd. SNRF:s huvudkontor ligger i Uppsala, men man kan vara med på alla independent klubbars utställningar i hela Sverige om man är medlem och sedan SNRF gick med i WCF så kan man vara med i alla utställningar. SNRF:s hemsida är här http://www.snrf.org/
Tyvärr har SWERAK försökt att motarbeta SNRF en tid då de sparkade ut en stor kattuppfödare ur sin klubb och stämde henne för att inte ha registrerat en katt, en stämmning som de förlorade, plus att de förlorade en av Sveriges bästa uppfödare av birmakatter. Personligen tror jag att de var avundsjuka på hennes framgång. SWERAK har agerat myndighet, men är egentligen en kattklubb som alla andra och alltså inte en myndighet. Min erfarenhet av SWERAK är att det tar jättetid att få ut stamtavlor trots att de har anställd personal på sitt kontor och det tycker inte jag är bra, dessutom tar de hutlösa avgifter, så klart, det kostar att har personal, speciellt om de inte gör mycket.
Jag skrivet detta för att folk ska veta att SWERAK inte är en myndighet som man skall vara inregisterad hos om man har katt. Däremot kan det vara bra att ha sin katt inregistrerad på jordbruksverket, jag brukar skicka med en sån lapp med kattungen. Det får man hos veterinären när man chippar kattungen. Alla mina kattungar är chippade när de flyttar, vilket också ger rabatt på försäkringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar