Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

lördag 23 oktober 2010

Om kissen försvinner

På bilden är Igloo som vilar i soffan. Om katten försvinner så är det bra att den är chippad. Oftast finns den i närheten, så det kan vara bra att gå runt och leta lite. Mina katter har bara smitit ut några gånger och som tur är har jag märkt det direkt och gått ut och hittat dem. Man får vara försiktig med fönster och balkongdörrar. Som tur är har jag såna fönster som man tippar i denna lägenhet, så man kan ha dem öppna utan att katten kan gå ut.
Om kissen försvinner kan det vara så att någon tar den, i så fall kan man sätta upp lappar med bilder och beskrivning på kissen, då är chansen stor att den som har kissen lämnar tillbaka den. Man kan också göra en anmälan. Katten här ju chippad och om den fortfarande är i livet så hamnar den not hos veterinär förr eller senare. Även om den skulle påträffas död så får man i kanske veta det. Om man har skickat in den lilla blå lappen till jordbruksverket så har de uppgifter på vem som är ägaren. Jag skulle nog kontakta alla veterinärer jag kan inom den närmaste radien och skicka mail med eferlysning med em bild, chipnummer och beskrivning av katten.
Som tur är har mina katter inte försvunnit, men Baby var borta några dygn, jag hade tur som hittade henne igen. Hon smet ut när jag kom hem med varor och såg inte när hon stack. Jag var väldigt orolig och tänkte att nu får jag inte se henne igen. Men en morgon vaknade jag tidigt och det lös i grannhusets tvättstuga, jag tänkte vem är där nu, klockan är fem på morgonen. Jag brukar anmäla om jag misstänker brottslighet i området där jag bor, det har jag lärt mig att man ska från när jag bodde i USA, annars blir man till slut ett offer. Hur som helst gick jag dit och tittade in genom fönstret, men där satt ingen skurk, där satt Baby! Vad glad jag blev. Hon hade nog hoppat in genom något öppet fönster. Jag fick vänta tills fastighetskötarna började jobba och då gick jag ner i källaren där Baby förmodligen hade bott i några dygn. Hon var jättsmutsig och fick ett bad, jag var glad att ha henne tillbaka.
Ett bra sätt att slippa att katten smiter ut när man kommer hem med varor är att ha halldörren ständ så att katten inte kan gå rätt ut, i en del hus kan man göra så. Det kan också vara bra om man har en utebur som man kan sätta katten i när man inte är hemma, men då måste buren ha stenplattor i botten så att ingen grävling kan gräva sig in och ta katten. Dessutom måste buren ha ett tak, så att katten inte kan smita ut och den inte blir blöt om det regnar. Man ska inte lämna katten för länge i buren utan uppsikt tycker jag. Jag skulle inte vilja låta mina katter springa löst ute, för jag är för rädd om dem, katter som springer ute lever i snitt tre år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar