Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

söndag 24 oktober 2010

Små problem, små lösningar

Gossingarna har varit igång en busvända här och busat ordentligt, de vände upp och ner på lägenhetern och nu har de fått gå och lägga sig ett tag igen och vila. Jag har ätit frukost och har en hel del att göra idag. Här skall städas och dammsugar, gillar inte när det ligger damm på golvet, för kissarna tuggar i sig sånt och sen får de hårbollar i magen som de spyr upp. Katternas klätterställnig borstar jag med min gamla klädborste, där finns det gott om katthår.
Vill man ha det helt rent hemma ska man borsta kissen varje dag. Jag borstar min katter ett par gånger i veckan för att de skall slippa tovor. Katterna tycker att det är skönt, kattungarna tycker att det är kul. Fernando har så lång päls att jag måste borsta honom ordentligt. Babys päls är inte så lång att det blir tovor, men hon gillar att bli borstad och lite lösa hår fastnar i borsten istället för att hamna i hennes mage. Om man borstar varje dag och dammsuger två gånger i veckan är chansen stor att katten inte spyr upp hårbollar över huvud taget. Som tur är spyr mina katter inte upp hårbollar så ofta, men det händer och man skall veta vad det beror på. Givetvis spydde de mer när jag hyrde nederdelen av min vänninas villa, trots att jag städade hela tiden där, även hennes och hennes kille utrymmen ibland, för att jag är sån. Men det räckte inte och katterna spydde upp mer hårbolllar där. Jag är glad att jag har flyttat därifrån, för katternas skull, de har det bättre här i lägenheten som är lättare att hålla rent.
Ibland när katterna har fått mjukmat lägger de en kladdis så det blir lite kladd i bakdelen av pälsen, blir det mycket så tvättar jag kissen i handfatet. Katter blir lätt frusna och avskyr kallvatten, om vattner är lite varmt så brukar det gå bättre. Man får se till så att kissen inte kommer åt att klättra upp på ryggen på en för då får man lätt rivmärken.
Det är bra om man kan ta bort kattskitar ur sandlådan direkt eller så fort som möjligt, katten gillar att ha rent omkring sig. Jobbar eller pluggar man så går inte det, men det är ok att tömma morgon och kväll med i så fall. Det är bra att ha en stor kattsandlåda med kåpa och använda klumpande sand. Jag använder för närvarande Pussy kattsand, eftersom Fernando gillar den sanden. Om katten tycker att sanden är för vass att kliva på kanske den kissar på någont annat ställle. Fernando gillade inte djuraffärens sand, vilket gjorde att han kissade bakom tv:n ett tag och jag blev vansinnig, men nu är problemet löst. Oftast är det något som är fel om en katt kissar på andra ställen. Den kan också ha fått urinvägsinfektion. Då kan det hjälpa med en kvarts c-brus i vattenskålen. De flesta problem går att lösa och att ha katter är inte så svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar