Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

torsdag 21 oktober 2010

Veterinärbesök

Äntligen har vi varit och fått småkissarna vaccinerade. Dessutom åkte Rocky med och fick ett nytt intyg på sina testiklar och navel brock. Hanar skall tydligen har navelbrocksintyg numera, det har blivit hårdare tider på alla fronter.
Allt har stigit i pris och reglerana har blivit hårdare. Stamtavlor har fördubblats i pris, Royal Canin skall ha en ny prishöjning snart och jag förmodar att kattklubben kommer att ta en större summa nästa år med. Det enda som kommer att bli billigare är katterna. Veterinären sa att det har blivit hårdare tider för alla uppfödare, det har att göra med det eknomiska läget, som gör att folk köper mindre. Han rådde mig att låta bli att ta en kull nästa år, vilket jag redan själv tänkt ut. Det kan vara skönt att ta det lugnt med ett tag och bara vara med katterna. kattungar är det sötaste som finns, men de ska ha nya hem också, så klart. Hade en försäjare här av Pro-Aqua dammsugare som sa att eknomin håller på att vända mot ljusare tider och det tror jag är sant, så jag hoppas på fler kattkullar i framtiden, men jag väntar tills det är lite mer eftrefrågan än vad det är nu. Hade gärna köpt en Pro-Aqua med om jag hade haft råd, den kostar runt 35000 kronor så det är lite i det mesta laget, men jag tror den är värd pengarna och väldigt bra om man har djur, för det blir ju lite skitigare med flera djur i en lägenhet och jag gillar när det är rent omkring mit, även om jag inte stör mig på lite skit heller. Pro-Aquan kan nämligen tvätta rent mattor och madrasser. Min fina designade kontorsstol som kostade åtskilliga lakan råkade Baby spy på och det hade varit bra att få den grundligt rengjord. Likaså är det ju bra att kunna rengöra en soffa lätt, att sätta kuddarna i tvättmaskin funkar inte alltid.
Mina tre småherrar är kvar ännu och snart blir de könsmogna och snart är det Jul, så kanske några familjer sparar kattköpet till julklapp åt familjen. En mopsuppfödare sa till mig att skaffa julklappskatter är ansvarslöst, men det är många som säger att ditten och datten är ansvarslöst, själv röker hon och har fått kohl och sitter i rullstol och har en mopskennel. Man kan undra vem som egentligen är ansvarslös som skaffar en kennel utan att ens knappt kunna ta hand om sig själv. Stackars djur som får sitta i röken, hundar har ju känslig nos och luktsinne. Mopsvalpar är nog det sötaste jag sett i hundväg. Vill gärna ha kennel en dag, men då måste jag ha en sambo att dela ansvaret med, för det är ett stort ansvar tycker jag. De skall ha mat och omvårdnad och de skall ha motion och veterinärvård med. Man bör ha bil om det händer något mitt i natten och man skall ha råd till allt med. Dessutom är det bra att ha en eller två uteburar som man kan sätta ut dem i ett tag ibland. Det är bra att ha någon att dela allt med för man blir ganska isolerad och ibland kanske man behöver åka bort en dag med. Katter är lättare, de har ju sandlåda inomhus, så det gör inget om man missar en buss hem eller så. Det gör inget om man blir sjuk själv heller för man behöver inte gå ut med katten på samma sätt som med en hund. Man kan ligga och sussa hela natten med sin maginfluensa eller lunginflammation, men har man hund kanske den måste ut mitt i natten i snöstorm när man har 40 graders feber. Har dock haft hund och det var kul, även om jag var tvungen att gå ut mitt i natten i snöstorm. Man får leka eskimo alltså. Nåväl, i morgon ska jag skicka testikel och navelbrocksintyg till kattklubben. Kattherrarnas stamtavlor har jag kopierat och skickat in till Pawpeds avelsdatabas om någon skulle vilja köpa en katt som avelskatt. Jag tänker på allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar