Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

söndag 7 november 2010

Lös i magen, vad gör man?

Lille Ipod ligger och vilar på min pall i vardatsrummet. Jag har köpt speciella djurfiltar med plast på undersidan på Lagerhaus. De har en hel del praktiska och bra saker, men det mesta som är bra kan man köpa på djuraffären eller på tradera. I helgen köpte jag probiotika som är bra för att återställa magen hos katten om den skulle få lite diaree eller om den får antibiotika. Tänkte att Baby ska få ta bort tandsten hos veterinären nästa gång jag åker dit. Hon får säkert en antibiotika kur sen, det fick Fernando och då kan det vara bra med probiotika med. Kissarna har varit lite lösa i magen i helgen, men jag tog bort deras mat och gav dem ris med fisk och på söndagen fick de ris med mixade kyklinghjärtan och nu verkar allt ok. Diarsanyl är också bra om de blir lösa i magen, det kan man köpa på apoteket. Nackdelen är att man måste beställa diarsanyl här och man får det dagen efter så när de blev lösa i magen i Fredags blev jag lite stressad, för det enda apoteket som hade diarsanyl låg utanför Halmstad och de hade bara en förpackning, så jag åkte inte dit, vet inte om jag hade hunnit heller. Jag beställde inte något diarsanyl heller faktiskt, eftersom jag ville avvakta till idag och se om det kanske fixade till sig av sig självt och det har det gjort som tur är. Nackdelen när man har flera katter är att om en blir dåligt i magen blir alla det givetvis. Om mina katter blir dåliga så byter jag vattnet minst tre gånger per dag, för att magsjuke bakterier inte ska växa till sig. Sen är det så att skaffar man katt så får man vara beredd på att katten kan bli dålig i magen någon gång i bland precis som en människa, som tur är händer det ändå inte så ofta. Har man flera katter som jag, som nu har sex katter här så blir det påtagligt och en del arbete så klart. Jag har dock varit ganska förskonad från sjukdomar i mitt katteri. Som veterinären säger till mig, det är ganska lätt med katter. Jag har en väldigt bra veterinär som är hjälpsam om man ringer och frågar om saker, han är äldre och rätt kunnig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar