Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

måndag 15 november 2010

Omvårdnad

Idag jag rensat öron och borstat tänder på kissarna. I går fick de sina klor klippta, någon har fortfarande lång klor, de vill inte alltid bli klippta och då får man vänta till senare. Katterna mår toppen men Baby är lite trött, hon ska får Catmans vitebe vitaminer sen kolla länken http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1900. På Ullared kan man köpa dem till ett mycket förmånligt pris, de kostade sist jag var där 14,90 per paket tror jag. Jag vet att de har höjt priserna något, alla priser har höjts, jag var där i våras sist. Jag fick ett paket vitabee av Sussie när hon var på Ullared senast, katterna lyckades öppna skåpet och riva ner dem och äta upp vitaminerna som var kvar i förpackningen, som tur var var det inte så många och det är inte farligt för katterna att få flera av dem. Baby brukar må väldigt bra av vitabe och få en väldigt fin päls med. I morgon åker jag till veterinären och då ska hon också få tänderna rengjorda.
Ett tag hade kissarna lite blödande tandkött, men det har fixat till sig. Jag har smetat på lite Corsodyl munhålegel som veterinären sa till mig när jag var där sist. Gucci la en kladdis idag, katterna gör det ibland, kanske för att de fick en burk blötmat igår. Man ska helst ge torrfoder, men blötfoder är bra för njurarna, så jag ger det ibland och katterna älskar det.
Jag har hört att man ska borsta tänderna en gång i veckan på sin katt, men om den har problem med plack kan man borsta en gång om dagen. Jag tror att jag ska köpa Oral care foderet från Royal canin med, för det är alltid bra. Fernando brukar ha problem med plack, och katter är inte så förtjusta i att borsta tänder, men det går. Resultatet är kanske dock inte alltid det bästa och lite foder som hjälper upp skadar inte. Oral care sägs kunna hålla tänderna rätt bra i trim och jag vill inte att mina katter ska ha tandvärk.
Nu när det är vinter så löper honorna normalt inte, jag har gett ett p-piller till Gucci för säkerhets skull, baby vet jag inte löper på vintern, hon är sju år nu och jag vet hur hon är. Fernando får ett p-piller mot stril, det är kemisk kastrering också. Förra veckan glömde jag ge det i tid, så han fick det en dag för sent, genast stank kattsandlådan. I kväll ska jag upp och klippa klor hos Sussies katter med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar