Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 16 november 2010

Veterinärbesök idag

Jag kom precis hem från veterinären med kissarna. Pojkarna har vaccinerats och Ipod blev chippad idag, de andra får vänta till veterinärbesiktningen när de blir sålda, eftersom det inte fanns tillräcklingt med chip. För övrigt gick allt väldigt bra förutom att vi körde fel och blev försenade, men det var veterinären också så det gjorde inget. Ipod är inte lika tillgiven, han är lite skraj av sig och försiktig. Veterinären sa att Ipod kan bli en bra ensamkatt för katter som är lite fega blir ofta väldigt mattiga.
Baby fick högsta betyg för sina tänder och behövde inte få tänderna rengjorda. Vetrinären sa att det formodligen är för att hon äter mycket torrfoder. Jag har observerat att hon har väldigt fina tänder. Hon är nu sju år och i väldigt bra kondition, således kommer jag kanske att ta några till kullar på henne så småningom. Hon älskar sina småkissar och sköter dem mycket bra. Hon är också väldigt kavat och hennes kattungar blir oftast lite busiga, intelligenta och ganska aktiva.
Veterinären sa också att birmakatter kan mycket väl vara ute om man vill ha dem ute. De klarar sig lika bra som en vanlig bonnkatt. De har tydligen mycket jaktinstinkt. Mina katter är kul, här har kattungarna tagit min angora tröja som byte igen och håller på att döda den.
Mina katter har alltid tillgång till torrfoder, men lille Ikaros är ett matvrak och försöker ofta hitta annat smått och gott. Jag tror han har lite sopmage ibland, så jag köpte probiotika. Förhoppningsvis lär han sig snart att inte ta annat än kattfoder, men katter är personligheter och har sina egenheter med. Jag har aldrig tidigare haft en kattunge som gillar burkmat som han, han låter som en liten gris när jag tar fram en burk. Den som köper honom kan inte grilla en kyckling utan att grilla lite åt han med, så klart och dessutom måste man slänga kycklingbenen direkt eller låsa in sop påsen annars biter han hål i den och tar ut kycklingen med alla andra sopor. Han är glupsk, men ändå inte tjock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar