Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 7 december 2010

Att ha katt


Lille Igloo har fått en snusnäsduk på sig. Han är gossig och går ofta omring och låter lite. Han söker kontakt. Jag tror han har lärt sig av Gucci att gnälla lite när han känner sig ensam, som när man är i vardagsrummet och han är i köket. Jag brukar säga till honom kom hit då och då kommer han hit. Idag har vi tagit det lungt och kissarna har vilat en del. En vanlig dag. Katterna gillar ju att ligga och vila, så det är inte så stora problem att ha en katt om man jobbar, man kan vara rätt säker på att kissen ligger och sover mesta delen av tiden. Pappas katt brukar vilja leka med dem när han kommer hem, för då har han sovit hela dagen så klart.
Min första katt var ensam katt, men hon började protestera efter ett tag när jag gick iväg till skolan genom att lägga sig för dörren och senare med att kissa i skorna, inte så trevligt. Då köpte jag Baby, min andra katt som blev ett sällskap och då kände hon sig nöjd och allt blev bra faktistk. Att ha katt är inte så svårt, katten ska ha mat vatten och sandlåda till vardags, sen är det lite omvårdnad. Spruta varannat eller vart tredje år och så ska katten vara försäkrad. Det är bra att ha en liten buffert till katten om det skulle hända en olycka och man måste till veterinär. Man ska minimera riskerna för katten genom att ta bort sånt som kan vara skadligt för katten så klart. Man kan stänga vardagsrummet när man inte är hemma om man har mycket blommor, sladdar och andra småsaker som man dels är rädd om och dels är rädd att katten kan skada sig på. Man lär känna sin katt och vad den hittar på för bus med. Fernando får gärna gå överallt, han gillar inte att busa och leka så mycket. Fernando gillar att sova, äta och bli gossad med, han är rätt lat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar