Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

onsdag 8 december 2010

Borsta tänderna

Idag har jag borstat Ikaros och Igloos tänder, man bör borsta en gång i veckan ungefär och hålla koll. De har nu vant sig rätt bra vid det och är inte längre så motvilliga. På bilden är Ikaros och han har fina tänder, alla är dock inte helt utväxta. I sommras fick de mycket mjukmat och tanköttet blev lite inflammerat, det samlas en hel del plack från mjukmat, torrfoder är det man rekomenderar för bra munhälsa. Anledningen att jag gett mjukmat var att det är bra för njurarna och i sommras var katterna lite magsjuka och jag ville att de skulle få tillräckligt med vätska. Jag använde lite Corsodylcreme på deras tandkött som ganska snabbt blev bra. I kattens naturliga kost, typ råttor och småfåglar ingår så pass mycket vätska att katter inte brukar dricka vatten så ofta. Katten kan dessutom slicka i sig köttrester från benen av sitt byte, eftersom den har en så pass sträv tunga. Min veterinär sa att Birma katter kan klara sig bra ute och jag har haft en del folk som velat köpa och ha dem som utekatt. Jag skulle dock inte sätta ut dem, en bekant satte ut sin katt och sen var den borta och endast blodspår kvar i snön på morgonen. Det är trist och om man har livförsäkrat sin katt så får man inte tillbaka på försäkringen heller om katten försvunnit utomhus. Man kan köpa en sele och ta med katten på promenad, det kanske tar ett litet tag att vänja in katten på selen, men efter ett tag så går den bra. Min första katt lät jag bara prova att ha selen på sig inomhus i början, för de känner sig lite fångna först i början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar