Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

torsdag 16 december 2010

Julvarning

Blombord från G.A.D, perfekt för att olda kattgräs i kanske, om det inte tippar.
Idag hittade jag en bra artilkel i Aftonbladet. Det är Agrias veterinär som varnar för dessa växter nu i juletid:
Lista: De giftiga julväxterna djurägare bör ha koll på
Amaryllis: Hela växten är giftig. Orsakar kräkningar och diarré.
Hyacint: Framför allt löken är giftig. Orsakar kräkningar och diarré.
Julkaktus: Ofarlig
Julros: Hela växten är giftig.
Julstjärna: Hela växten är giftig. Orsakar kräkningar och diarré. Symptomen är i de flesta fall lindriga. Kraftigare besvär med svullnad och sväljsvårigheter kan förekomma.
Lilja: Ofarlig för hundar. Hela växten giftig för katter. Orsakar i svåra fall njursvikt, kan leda till död.
Mistel: Bladen och bären giftiga. Orsakar diarré och kräkningar.
Novemberkaktus: Ofarlig
Tazett: Hela växten, framför allt löken, är giftig. Orsakar kräkningar och diarré.
Tidlösa: Hela växten är giftig. Orsakar kräkningar, blodig diarré, cirkulations- och andningsproblem. Förgiftningen påverkar njurarna.
Tulpan: Framför allt löken är giftig. Orsakar kräkningar, magsmärtor och salivering.

Det är tur att julkaktus är ofarlig, för det har jag flera av och katterna älskar att bita i den. Jag har en stor som har massor av blommor nu och den är förstås jättekul, blomknoppar är roliga om man är både katt och människa.
Det man kan göra om man har en hycint eller någon annan blomma som är giftig är att sätta den i en vacker dekorationsfågelbur eller innanför ett glas skåp om man har. Det kan vara bra att ha ett glas skåp eller ett hörnskåp med vitrinhylla om man har katt, där kan man ställa saker som man är rädd om och sånt som är farligt för katten. Det finns ju sånt man vill ha ska synas. Ett annat sätt är att ha en hylla som katten inte når, men det kan vara lite svårt, för birmakatter är så nyfikna att de nästan alltid försöker att nå överallt så klart. Mina katter har till och med klättrat upp i kökslampan och suttit där. Bokhyllans översta hyllor når de dock inte till som tur är och där står min Rosenkalla och lite annat som jag vill att katterna låter bli. Dessutom har jag en ljusstake som hänger på väggen och den är jättebra, katterna kan inte nå den och massor av värmeljus får plats i den. Sen är det ju så att vissa låter katten bara vara med i vardagsrummet när de själva är där och då har man ju katten under uppsikt. En del katter struntar i blommor och då är det ju inget problem, men man ska nog inte lämna katten ensam med en massa blommor som man inte vet om den tål, för katten kanske känner sig uttråkad och får för sig att den antingen ska smaka på blommorna eller gräva upp dom och se vad som finns under dom. Fernando grävde upp en stor blomma en gång och när jag kom hem låg det en jordhög på vardagsrummsgolvet. Normalt struntar han väl i blommor det var bara i brist på annat.

Ampelilja är en väldigt trevlig växt som katter gillar att bita i för de är lika kattgräs, men katten får diaree av den så om man har det, sätt upp den högt upp så katten inte når den. Något man kan göra är att plantera lite kattgräs, det uppskattar katten. Man kan plantera lite i en eller ett par trevliga krukor så kan katten gå och tugga lite där. Det kan till och med vara dekorativt med kattgräs i en fin kruka i fönstret. På vår secound handaffär här i Hylte kan man få jättefina krukor för bara 1 krona så dyrt är det inte. Jag har massor av jättefina krukor på balkongen ska ta in en i kväll och sätta köpa lite fröer i morgon så jag kan plantera, kanske planterar lite solrosgroddar till mig själv med när jag ändå håller på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar