Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

torsdag 2 december 2010

Lilla Gucci


En bild på min hona lilla Gucci, hon är jättesöt och ganska busig. Hon blev kvar här från G-kullen, det var min vän Tobbe som ville att hon skulle stanna för hon är så söt. Gucci är en rätt liten hona som är lila maskad. Hennes ögon är en klar ljusblå färg och har en fantastisk tjock lång päls. Fernando är hennes pappa och Baby hennes mamma.
Katterna kan var lite busiga och så, men när de blir lite äldre blir de oftast rätt lugna och lite lata. Jag tycker att katter är lata djur, de sover mycket och gillar att ligga högt upp och bara titta ibland. Mina katter kattracar några varv sen går de och lägger sig. Bus som Gucci gillar att göra är att klättra upp i bokhyllan, klättra under tv:n för att se om det finns några roliga sladdar att bita i, tugga på en växt och öppna dörrar. Hon är rätt kavat med andra ord och väldigt företagsam. Som tur är så är birmakatter trots allt rätt lugna jämfört med bondkatter, så det Gucci hittar på är inget jämfört med vad en bondkatt hade kunnat gjort. Hon tror hon är rätt tuff, men om hon känner sig ensam sätter hon i gång och gnälla, hon är rätt mammig faktiskt men det brukar ju busfrön vara. Jag tycker att mina katter är rätt lätthandterliga i alla fall. De är inga större problem med dem. Det har varit många turer under åren, men det har gått att fixa till allt. Det är bara att hålla koll på sin katt. Det finns massor av saker som är positivt, Gucci har bra tänder och hon är väldigt rumsren. Hon är väldigt snäll mot de andra katterna och går bra ihop med dem. Dessutom är hon lätt att sköta.
Det jag lärt mig under åren är att de flesta saker går att lösa och att det finns en orsak till allt, om katten river på en strukturtapet så är det oftast i ett hörn och där kan man sätta en hörnklösbräda, om katten river på möblerna, tar man bara och sätter katten vid sin klösbräda varje gång den gör en ansats till att klösa på möbeln, man får vara lite tjatig. Om katten inte kissar på lådan så kanske man har fel sand eller så har den urinvägsinfektion. Om katten är grinig så kanske man ska ta den till veterinär och göra en koll så att den inte har ont någonstans, i tänderna t.e.x.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar