Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

torsdag 2 december 2010

Min Fernando har bara blivit finare och finare tycker jag. Han är en chokladmaskad hane som har väldigt mycket päls. Nu är han snart fyra år gammal och pälsen har blivit finare med åren. Han har blivit väldigt stor med, de senaste året tycker jag märkt att han blivit en bjässe. I sommras fick han tänderna rensade hos veterinären. Hemma fick han ett ordentligt bad, men tappade en del päls efteråt, man kunde se hand rosa skin på magen och han såg ut som en risig katt. Nu har pälsen vuxit ut igen och han är ståtligare än någonsin. Jag ser att han mår väldigt bra. Fernando är lugn och snäll, han är inte så lekfull, utan gillar mest att man gossar med honom. Han är lite reserverad mot karlar, men kan också tycka om att testa folk som kommer hit genom att promenera över dem. Katterna är olika, Fernando brukar lätt få beläggningar på tänderna och kan lätt får tovor i pälsen, men han har fina öron och får sällan en massa skräp där. Pälsen får man borsta och om det blir tovor så får man försöka reda ut dem, det är inte så svårt man får ha lite tålamod bara. Man ska aldrig försöka att klippa en katt själv. Blir det stora tovor så får man ta kissen till vetrinären och raka bort dem. Om man borstar pälsen några gånger i veckan så brukar det inte bli så mycket tovor. Fernando har inte haft tovor på jättelänge nu. Jag försöker att borsta hans tänder en gång i veckan, jag har Corsodyl munhåle creme om det skulle vara så att tandköttet är lite inflammerat, det hjälper rätt bra. Katterna får bara burkmat en gång i veckan här, eftersom det lätt gör att plack bildas på tändern och torrfoder är bättre på så sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar