Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

söndag 16 januari 2011

Fernando


Fernadno har blivit jättestor och väldigt fin i pälsen på sistone. I går så bostade jag hans päls. Pälsen är väldigt lång och fjunig, vilket gör att det lätt blir tovor i den. Helst ska man borsta varjde dag på just honom, för det är så mycket ulligt småhår som fastnar och bildar tovor nu. Jag använder en sån borste som de har hos hårfrisörerna och borstar mothårs och medhårs rätt ordentligt för att få ut löst hår. Nu hade han tovor under frambenen och jag satt länge och bostade och borstade, jag tar lite i taget för att det inte ska göra för ont. Tovan blir mindre och mindre när löst sittande hår fastnar i borsten. Det såg nästan ut som jag hade kammat loss en till katt när jag hade samlat ihop alla hårtussar som satt i borsten. Att han har så mycket päls är ett tecken på att han mår bra. Fernando gillar att bli borstad och ompysslad. Man får vara snäll när man håller på, annars kanske man inte får hålla på mer sen, pälsen runt kotten får man kamma försiktigt, för där är det lite känsligt.
Gucci har också rätt bra päls, men hennes ät lite mer silkig och det blir inte så mycket tovor i den, mest päls har hon på svansen som är som en plym. Småkillarna har sån fin semilånghårig silkig päls som en birma ska ha. Visst är det mäktig med en stor pälspuff som Fernandos, men det blir väldigt mycket hår här och där med om man inte håller efter det, Jag tror det mesta av pälsen som hamnar på mina möbler och kläder kommer från Fernando. Nu kammar jag inte varje dag, men jag har varit hemma hos några som kammade sin katt varje dag och där var det kliniskt rent, fanns inte ett hår någonstans, vad jag kunde se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar