Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 11 januari 2011

Fernandos mamma

Satt just och googlade på katter och hittade bilder på Fernandos mamma, hon är en jättevacker blåmaskad hona. Det är kul att katter med stamtavla går att hitta i flera generationer på nätet. Här är bilder på henne http://www.backkaras.com/webalbum_ancestors/Lady_Chanel/album/index.html Hon heter Dolces lady Chanel och jag tycker hon är jättefin med fluffig päls, markeringarna på hennes framtassar är något låga, men jag tror dock att hon har varit en in utställningskatt. Hon har en vacker mellanblå färg på ögonen. Ögonfärg skall vara blå, inte gråblå eller ha annat inslag. Jag har haft klarblått på alla kattungar i mitt katteri, förutom en foderkatt som fick en liten aning av grönt, det var endast en strimma och såg rätt fint ut i alla fall, den katten är idag en jättefin sällskapskatt.
Jag är tacksam att jag har fått så många fina katter i mitt katteri, när det gäller utställning så kan jag berätta att man kan ställa ut sin katt även om den har ett litet skönhetsfel, jag tror det är svårt att hitta en perfekt katt. Rasstandarden är bara en schematisk bild av idealkatten. Jag minns att jag sett en bild på en katt som vann en av de högsta titlar en katt kan få, trots att han saknade en vit socka på ena framtassen. Det gäller att komma ihåg att det är helheten som räknas och domarna tycket att just den kissen hade så många andra fina egenskaper att de ustsåg just den katten att vinna högsta titel. Det är mycket som väger in.
I Mars är det kattutställning i Varberg som är bara några mil ifrån där jag bor, så jag kanske tar med mig killarna och åker dit om de fortfarande är kvar då. Ikaros har vuxit om Igloo och en hane skall gärna vara stor, han kanske kan bli en bra avelshane, då han är ganska snäll med och inte så dominant. För att vara med på utställningen skall man anmäla sig innan 21 Februari. Här är länken till utställningsblanketten http://www.backkaras.com/webalbum_ancestors/Lady_Chanel/album/index.html Det är lite krav för att vara med, man måste stanna där tills domaren ropar ut priserna och man skall var där rätt tidigt för den obligatoriska veterinärbesiktningen mm. Jag måste ha bilskjuts för att komma dit och jag ska se om någon av mina vänner kan ställa upp denna helg, för det blir en lång dag och det är inte säkert att de kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar