Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

söndag 13 februari 2011

Farligt för kissen

Lite saker som kan vara farliga för kissen. Småsaker som kissen kan tugga på och där det kan lossna delar. Birmakatter är nyfikna och tycker det är kul att undersöka underliga saker som örhängen, simkort, legobitar och små tabletter. En gång tappade jag en vitamintablett på golvet och genast sprang kissen fram och tog den direkt, jag hade inte en chans. Jag blev jätterädd och rinde veterinär, det var en mineraltablett med magnesium som jag tar ibland för att slippa kramp i fötterna. Som tur var så var det inte farligt för katten. Men värktabletter och annan humanmedicin kan en katt dö av. Min kisse bara svalde tabletten direkt utan att ens känna efter om det var något gott, så klart den trodde att det var något gott, de har ju fått kattvitaminer och tror nog att alla tabletter är goda.
En katt kan svälja ett örhänge eller en legobit, det kan bli en väldigt dyr eller tråkig historia, eller både och. Att operera ut ett örhänge kan kosta väldigt mycket pengar och det är ju onödigt, man kanske hellre håller reda på såna saker än att åka akut till veterinär och betala runt 30 000 kronor för kalaset, nu tar ju försäkringen det mesta, men kul är det inte i alla fall. En legobit kan rispa sönder tarmarna på kissen så den i värsta fall dör. Som tur är händer det inte såna olyckor så ofta, men när det händer är det inte kul. Likaså kan en katt tugga i sig en tråd som fastnar i tarmarna och måste opereras ut.
Glitter är jättefarligt för kissen och salt är inte heller bra. Var försiktig och minimera riskerna, det är vad man kan göra. Det finns också vissa växter som inte är bra, bland annat garderobsblomma och andra kallor. Jag har skrivit om dem tidigare, men det kommer hela tiden nya konstiga blommor och man ska vara försiktig med det med. Om katten blir sjuk, så skall man ta med sig växten man tror den kan ha ätit av till veterinären. Själv föredrar jag att bara ha såna säkra växter hemma. Sen kan man ju alltid odla lite kattgräs själv till kissarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar