Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

måndag 4 april 2011

Liten kissebebis född 3 April


I går kväll satte det igång, när jag satt framför tv:n. Jag tänkte detta kan dröja ett tag. Förra gången tog det jättetid för Gucci att föda en kattunge. Så jag bäddade framför tv:n och tänkte att nu får man sitta vaken hela natten. Så gick jag in i köket och fixade någonting och när jag kom tillbaka var Gucci borta. Jag letade och ropade men hittade henne inte, sen kom hon när jag tittade under soffan.

Hon lade sig bredvid mig i soffan och vi fortsatte titta på tv:n sen gick jag in till Fernando ett tag och när jag kom tillbaka var Gucci bort igen. Så ropade jag och då kom hon. Jag satt där och tänkte vad skall vi se nu då och vad konstigt att inget händar alls. Sen tänkte jag att vi går väl och lägger oss då och håller lampan tänd. Visst, så fort jag lagt mig hörde jag pip pip pip. Jag bara flög upp och sa va? Gucci hade vid en snabb avstickare lyckats själv att klämma ut en liten kissbebis utan en enda bloddroppe denna gång. Helt otroligt. Den lilla kissen låg i deras lilla leopardfärgade katt iglo som står bredvid elementet.

Jag tror det är en hona och hon har fått stödmatning två gånger nu, hon äter bra men jag ger henne lite stödmatning så att hon skall bli stark och få vätska. Hon vägde vid födsel 81 gram och har gått upp ett gram nu vid 12 tiden. Detta är en bra vikt och hon äter och går upp, nomalt kan de faktiskt till och med gå ner lite första dygnet. Gucci tar väl hand om henne och ligger i boet. Jag tror hon kom ut till mig i går kväll för att jag ropade på henne. När jag tog upp kissebebisen så var hon genast framme och kollade den. Hon verkar vara en bra kattmamma. Det är Rocky som är pappan och kattungen har redan bra tjock päls som bägge föräldrarna. Förväntad färg på lillan kan bli lila, blå, choklad, eller brun. Jag tror hon kommer att bli riktigt lurvig med väldigt distinkt mask i alla fall, eftersom båda föräldarna är riktigt pälsiga och Rocky har en väldigt stark maskfärg. Jag hoppas att hon ärver pappas enorma safir blåa ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar