Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

onsdag 13 april 2011

Royal Canins utbilning


Igår var jag på Scandic hotell Hallandia i Halmstad och gick på Royal Canins utbildning om den åldrande kattens behov. Det var mycket intressant och om jag åker till Frankrike någon gång hoppas jag kunna få tillfälle att besöka deras anläggning där.


Vi fick lära oss om kattens åldrande process och vad katten har för behov i stigande ålder. Bland annat drabbas den nästan alltid av artros men också av minskad njur funktion och andra problem.


I och med att katten åldras behöver den lite annat innehåll i maten och Royal canin har utformat flera nya foder som snart finns i handeln för den åldrande katten. Det kommer flera foder för 7 år och uppåt och ett foder för 12 år och uppåt som är lite mer lätt tuggat och har starkare smak, något som katten upplever som gott nog att äta. Det innehåller även en del olika ämnen som gör att katten mår optimalt trots sin höga ålder.

När katten mår bra är den mer sällskaplig och har mer energi. En gammal katt brukar normalt bara ligga för sig själv och sova. Nu för tiden kan katter uppnå en ganska hög ålder i och med att katter tas bätte omhand och man vet mer om kattens sjukdomar idag än vad man gjort tidigare.

Jag skall inte gå in på mer om kursen, för jag vill gärna att man går en sån kurs själv om man har katt. Det var mycket givande och vi fick diplom efteråt. Förutom det fick vi lite presenter med från royal canin, bl.a en ny sorts bag som kommer att ingå i kattungepaketet.

Jag fick flera leksaker till mina katter och skall sätta ihop två aktiveringsleksaker som jag fick senare idag. Men nu ska jag gå in och kolla hur kattungarna mår. Jag såg att de har börjat öppna ögonen i går när jag kom hem. Jag har bytt kattsand i går kväll och tvättat deras kudde i boet så att det är rent och frächt runt omkring dem nu.

Och Bilden! Hallandia var så fint, vi var i festsalen. Jag blev så faschinerad att jag tog massor av bilder på inredningen när jag var där. Vilket underbart hotell. Tänk om man hade råd att resa runt och bo på såna. Jag skulle önska mig ett sånt jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar