Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

söndag 29 maj 2011

Avmaskning igen

Idag har sötingarna blivit avmaskade med Banminth som man använder för att avmaska kattungar. De vuxna katterna avmaskas med Axilur och skall få en omgång i morgon med av det. Lilla Juvel vägde drygt 730 gram nu och Justice vägde lite mer, hon vägde drygt 800 gram. De kattungar som först börjar äta kattmat är de som går upp i vikt bäst initialt, senare kan vikt och storlek se helt annorlunda ut.
Katter bör avmaskas en gång per år, man skall ge vuxna katter Axilur tre dagar efter varandra för att vara säker på att bli av med mask. Man kan också avmaska om man misstänker att katten har fått mask, då den är mager eller allmänt sjabbig. Tror att katter som springer ute och tar fåglar och möss löper störst risk att drabbas, men innekatter är inte helt förskonade heller och kan gott och väl få mask, eftersom maskägg finns lite var stans. Man skall dock inte avmaska för ofta vilket jag skrivit tidare med. Man vill inte att maskar blir resistenta mot avmaskningsmedlet.
Jag brukar alltid avmaska kattungar två gånge, inte mer. En del avmaskar upp till fem gånger, något som jag som har ett litet katteri i hem miljö med innekatter anser helt onödigt.
I morgon skall jag rengöra kattsandlådorna noga med. Sen hoppas jag att allt är bra. På Fredag blir det en tur till veterinären för att få första sprutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar