Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

onsdag 25 maj 2011

Mormor blåmask


Här är min äldsta hona, Baby. Hon är blåmaskad och fyller åtta år i September. Hon har varit livilig och stark. Hennes päls är inte så jättelång, vilket har fördelen att den inte tovar sig. Hennes pappa var en vacker blåtabby hane från Finland och han hade championtitel. Hon är en förstakulls katt, så hennes mamma hade ännu inte varit på utställning. Katteriet jag köpte henne från lade ner senare pga personliga orsaker, så det blev troligen inga mer kattungar av den kombinationen. Baby hade två syskon, jag tror det var hanar. Baby heter i stamtavlan Andromeda och är inlagd i pawpeds avelsdatabas.

Baby har fått flera kattkullar och oftast har det blivit fyra kattungar i kullen. Någon gång blev det bara två, men det var en oplanerad kull när både hon och Fernando fick p-piller, jag tror att hon förmodligen hade spottat ut p-pillret den gången. Hanar som man ger p-piller funkar det på ungefär 5 dagar, sen börjar deras drifter komma tillbaka har jag märkt, det funkar alltså inte helt och hållet på hanar, men hjälper väldigt mycket mot stril och deras vrålande minskar.

Baby är alltså mamma till Gucci och därmed mormor till J-kullen. Jag funderar på att ta en kull i höst på henne igen om veterinären ger klartecken. Hon skall få följa med och få en spruta och ett veterinärintyg, så att jag kan försäkra henne med. Det är inte alla försäkringsbolag som försäkrar äldre katter, men Agria fungerar tror jag.

Sen skall hon få åka till Djursjukhuset och röntga tänderna hade jag tänkt. Veterinären kollade hennes tänder i vintras och tyckte att allt såg bra ut. Nu vill jag gärna göra en grundligare undersökning eftersom hon börjar bli lite uppåt åren. Hon har ändå varit väldigt frisk och stark. Saken är den att hon gillar inte att borsta tänderna och därför får hon specialfoder från Royal canin som är just för tänderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar