Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

måndag 2 maj 2011

Rökning



Min vännina har katter och röker. Jag vet inte vad man skall säga för att de som röker skall förstå vidden av vad vilken skada det gör. En av hennes kattungar dog nu i lunginflammation och några har fått synskador av ögoninflammationer. Jag har talat med veterinär, för jag vara orolig att även mina katter skulle bli drabbade. Veterinären sa att det troligen inte kommer att drabba mina katter trots att de har samma pappa. Enligt honom har rökningen bidragit till det som hände. Min vännina är väldigt ledsen, men förstår inte varför. Jag har gång på gång varnat henne, men hon avfärdar det jag har att säga som om det vore lite tokigt och hon har stöd hos sin kille som jag betraktar som en slusk. Nu har min vännina gråtit krokodiltårar över den söta lilla kissen som endast var 13 veckor och leveransklar. Den var givetvis jättesöt och gullig och till synes inga fel. Plötsligen blir den dålig och hon åker till veterinären och får medicin. Min katt är pappa till den kattungen och enligt veterinären var kattungen väldigt mager. Jag vet att de får bra foder, men som sagt, mår man dåligt äter man inte bra och en kattunge kan väldigt snabbt gå ner i vikt.

En katt som bor i ciggarett rök och får det i pälsen får ju i sig massor med gifter när den slickar pälsen. Vi är flera som har sagt i från. Veterinären tycker att man skall sluta röka innan man skaffar djur och kan man inte låta bli, så kan man åtminstonde röka utomhus.

Det är fruktansvärt för djuren, de har väldigt känsligt luktsinne med. Jag har gått ut och varnat och försökt att berätta detta för de som röker, men som sagt, det är inte lätt och man blir lätt ovän med rökarna som tror att de vet bättre. I detta fall var det en söt kattunge, ibland är det en bebis som får sätta livet till för att folk runt omkring röker. I allmänhet så tas det inte på stort allvar, ett djur eller en bebis har inte så stort samhällsvärde. Plötslig spädbarnsdöd som det heter förekommer bland omogna människor och accepteras av samhället, man utreder inte om någon har betätt sig vårdslöst. Inte heller informerar man om sånt, kanske av hänsyn till sånt som har inträffat tidigare och om omsorg om vuxna människor som inte riktigt klarar av att sköta sig som de skall. Ibland vet man dock inte vad plötslig spädbarns död beror på heller, bebisar är känsliga med så klart, vill bara nämna det, så att ingen misstar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar