Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 28 juni 2011

Giftiga växter för katten

Jag kopierade Agrias liste över giftiga växter för katten. Minns när jag läster kattkursen att de var väldgit noga med att Kallor av olika slag, bl.a garderobesväxt inte alls är bra för katter, de kan få frätskador av dem. Jag hade en tid en stor garderobeväxt som Fernadno flitigt grävde upp och som han dessutom bet i en del, utan att jag märkte något, troligen bet han bara i den, han åt nog inget av den.
Här är listan, dessa växter får man ta undan, ställa högt upp där katten inte når eller köpa en prydnasbur och sätta växten i.

KRUKVÄXTERGiftiga JulrosOleanderÄnglatrumpet
Mindre giftigaAmaryllisAzaleaCyklamenHortensiaKorallbärLiljeväxter
Irriterande växtsaftFlitiga lisaFredskallaGullrankaJulstjärnaPrickbladRosenkalla

SNITTBLOMMOR Giftiga GinstLiljekonvaljLiljorMindre giftiga AmaryllisAnemonHyacintIrisMistelPåskliljaVallmo
Irriterande växtsaft KallaRosenkalla

Längre bak i min blogg har jag också en lista på olika sorters mat som är farligt för katten. Var noga med det, för katten kan utveckla sjukdomar om den äter i sig mat som inte är bra, t.ex bröd som innehåller jäst, för övrigt tror jag inte katter skall äta bröd eller kakor över huvud taget. En del tror att de skall vara snälla och låta kisse smaka lite på en bullbit eller kakbit, men katter har över huvutaget inget ut av att äta sötsaker, de har nämligen inga smaklökar som uppfattar sötma. Bröd kan katter utveckla sjukdomar av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar