Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

onsdag 22 juni 2011

Justice och Gucci

Här tvättar Gucci upp sin lilla kattunge Justice. Hon brukar putsa dem och ibland håller hon till och med fast dem och tvättar upp dem ordentligt om det behövs. De ligger och myser, har fått Anderssons välling nu. Jag har beställt tid hos veterinären och jag skall dit med katterna på Måndag. De skall chippas, vaccineras och få veterinärintyg då. Gucci och Baby skall också med och få var sin vaccination. Dessutom skall Gucci få navelbrocksintyg, som jag tydligen missat eller glömt att skicka in tidigare. Har tur i alla fall som har en bra veterinär som kollar igenom mina katter varje gång jag vaccinerar dem, så att de inte har några brock eller andra åkommor så där. Min veterinär är snäll och trevlig, han berättade att hans dotter har en birma och att den går ute. Han säger att det är mycket jaktinstinkt i dem och han den birman tar i snitt två råttor om dagen. Veterinärens dotter bor ute på landet på en gård, så jag skulle inte rekomendera folk att släppa ut sina birmakatter, då det finns många risker i miljön och en vanlig utekatt lever i snitt endast tre år.
Sen är det skillnad på katt och katt med. En gammal, stor kasterad hane klarar sig bättre än en liten ungkatt. Gamla kastrerade katter brukar hålla sig i kvarteret eller till och med på hustomten, sen brukar inte kastrerade katter hamna i rivalbråk med andra katter. Ögon och öron kan gå förlorade i bråk med andra katter, så man skall vara rädd om kisse. Ett skadat öga kan behöve opereras bort. Det brukar vara hanar som klår upp varandra rejält. Det finns också rovdjur som tar katter, räv b.la. Om katten försvinner ute, så ersätter inte försäkringen kostnaden för katten. Bygger man en utebur, så bör man ha stenplattor i bottnen så att inte ett annat djur kan ta sig in i buren. Det finns fina beskrivningar på kattburar på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar