Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

lördag 11 juni 2011

Justice tingad



Nu har Justice också blivit tingad och hon kommer att flytta till en familj i Göteborg i slutet av juni. Kattungarna har busat idag och igår precis som alla andra dagar, så klart, de har kul.


Kattungarna har fått mer Anderssons välling som de slurpat i sig. Man skall aldrig ge en katt eller djurunge över huvud taget vanlig mjölk. Mjölk innehåller laktos som gör att katten får diareer och blir uttorkad. En kattunge klarar inte av att dricka mjölk. När jag gör Anderssons välling så hettar jag upp mjölken till kokpunkten så att laktosen bryts ner, sen kan kattungarna dricka vällingen. Sen har jag alltid i osaltat smör, katter skall inte äta salt, det är inte bra för deras små njurar.

Jag brukar ge mina katter kyckling, kycklinghjärtan, lax strömming och räkor som jag köper när det finns extrapris, sen fryser jag in det. Katterna gillar just den maten. Jag grillar utan kryddor eller salt, men det går ner ordentligt i alla fall. Olika katter gillar olika sorters mat och man får prova sig fram. Man kan ju också köpa kattmatburkar som jag också gör ibland, för att det är smaskens. Var försiktigt med tonfisk, det är mycket fett i den och katterna blir ofta lösa i magen av tonfisk. Jag brukar ge dem de när det har varit tröga i magen och har en del hårbollar.

Sardiner på burk brukar de verkligen gilla med, men jag har inte hittat det på ett tag nu. Tycker inte att man skall ge mjukfoder för ofta, men jag ger två gånger i veckan normalt för att katterna skall få något de verkligen gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar