Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 3 juni 2011

Lilla Juvel





Vill också lägga in en liten bild på Flankeus Juvel, för hon är så söt. Den chokladfärgade masken är verkligen fin tycker jag. De katter som har chokladmask får så väldigt fin off-white päls, utan andra inslag. Jag tycker ofta att de ser ut som en liten sälunge. Eftersom Rocky är pappa till denna kullen har de också fått hans fina porslinsblå ögon bägge kattungarna.


Min hane Fernando som är morfar till denna kull har chokladmask och han har väldigt fina färger. Jag tror att jag skall ge morfar ett bad i kväll eller kanske i morgon bitti, det är jättevarmt nu och hans svans är lite flottig med. Okastrerade hanar får fettsvans, dvs svansens päls blir fet och kladdar ihop för att de har väldigt starka talgkörtlar vid svansroten. Om man katrerar en hane brukar det försvinna, men inte om man bara ger tabletter mot stril. Urinen luktar lite starkare från en hane som inte är kastrerad med, men det får man ta. Han strilar inte i alla fall med hjälp av pillren han får. Eventuellt får han en spruta mot stril till hösten, men nackdelen med sprutan är att de förlorar lite päls där man tagit sprutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar