Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 28 juni 2011

Mat tips till kattungen

Det första fodret i mitt katteri brukar vara Royal Canins baby cat, när kattungen blir runt fyra månader kan den börja med Royal Canins Kitten, som är lite större bitar. Royal Canin har väldigt bra foder som är anpassat för olika åldrar och olika behov. Jag känner många kattägare som har berättat att deras katter föredrar Royal Canins foder framför annat.
Jag brukar ge mina katter lite blöt mat med, katten gillar det och det är ganska bra för njurarna för det innehåller vätska. I naturen bruka katter klara sig på byten de tar till stor del och dricker ofta inte så mycket vatten, så för katten känns det nog naturligt med mjukmat. Det som kan vara negativt med mjukmat är att katterna kan få beläggningar och med tiden lite tandsten om de äter mycket mjukmat. Dessutom så får de mer avföring och man måste byta sand oftare, inget jag bryr mig så mycket om.
Den mat jag tycker man kan ge en kattunge är grillad kyckling, det brukar kattungar älska. Kycklinghjärtan kan man köpa på en del matvarubutiker och det innehåller taurin som är bra för katte. Jag brukar grilla kycklinghjärtan tills de blir lite bruna och sen skära dem i bitar. De är bra att ha för man kan frysa dem i småförpackningar och använda så mycket som man tror räcker till katten. Burkmat brukar jag ge mina katter, de gillar torsk och lax, kyckling och kalkon, sardiner, tonfisk och annat, det är bara att prova sig fram. Jag har dock märkt att mina inte riktigt gillar vilt. Tonfisk skall man vara försiktig med, katter får lös mage och kan få diareer av tonfisk. Men jag brukar ge det ibland om de är lite hårda i magen. Räkor ger jag mina hona Gucci för hon är helt tokig i räkor, de andra vuxna katterna här är inte så förtjusta i dem. Frysta räkor som man köper kan ibland vara saltade, men hon får i alla fall några i bland, jag har inte räkor så ofta hemma eftersom jag heller inte tål dem så bra, men de är ju goda. Grädde och mjölk bör man inte ge en kattunge, det innehåller laktos. Närkatten blir vuxen kan man ge den lite grädde, typ två matskedar på en liten tallrik, de tycker de är gott och det är väl ungefär en så stor portion som de äter och klara av.
Bli kattungen dålig i magen kan man ge den lite grillad torsk uppblandat med ris, då får man ta bort torrfodret med i några dagar. Man kan också köpa diarsanyl receptfritt på apoteket mot magsjuka, det är väldigt bra och det brukar djursjukhuset rekomendera om man åker dit. Katter går rund och kollar efter en munsbit att mumsa i sig och ibland så biter de hål på en soppåse för att slicka i sig någon god matrest eller så tar de en fluga och tuggar i sig och sen kan de bli magsjuka. Blir de inte bra med diarsanyl så måste man kontakta veterinär, för då behöver man kanske få antibiotika utskrivet. Detta har inte hänt mig som tur är, men två kullar som var födda tidigare år fick magsjuka och diarsanyl hjälpte. Likaså fick min vänninas hund Diarsanyl när den hade varit hängig i några dagar och dålig i magen och genast blev den bra. En tub diarsanyl håller ganska länge, men för en katt så räcker den minsta förpackningen länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar