Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 1 juli 2011

Kattungar är busiga!

De är så söta, men busiga. Man kan prägla sin katt en hel del innan de blir könsmogna. Det går även att lära dem saker efteråt har jag märkt.
Jag tycker man skall ta en helförsäkring första året på katten, då den är som busigast och mest oerfaren, sen kan man välja helförsäkring om man vill, har man en utställningskatt som vunnit priser kan det ju vara en god ide, men man kan också bara ta veterinärförsäkringen. I bland händer det olyckor med en katt och det kan hända att en katt blir sjuk, den kanske äter något som inte är bra för den eller bara råkar komma i kontakt med bakterier. Det kan bli en helg på djursjukhus med dropp och det är ingen billig historia, men har man försäkring så kostar det kanske några tusen kronor bara, annars kanske upp till 15 000 kronor. En operation av t.ex ett örhänge, eller en legobit som har fastnat i magen på en katt kan bli dyrt, det kan kosta runt 30 000 kronor och då är man tacksam för en försäkring. Oftast brukar det gå bra med katten, men det händer speciellt kattungar, de är som barn tills de blir ett par år och vill gärna undersöka roliga saker med munnen. Håll undan småsaker för att minimera riskerna. Ställ alla farliga saker för katten i ett rum och låt inte katten vara när, åtmindstonde inte utan tillsyn. Jag ställer alla farliga saker i vardagsrummet och låter endast Fernando vara där ensam, för jag vet att han struntar i allt. Han gillar bara att ligga högst upp i klätterställningen och spana när jag inte här hemma.
Det finns lösningar på allt och jag har gjort en laddningstation som består av en skokartong med en skarvsladd med tre el-uttag inuti. Baksidan är ordentligt tejpad från insidan och där kan man ladda sina mobiler utan att katten kan nå dem. Min Gucci har bitit sönder en hel del smålsladdar, men laddningstationern funkar utmärkt, hon når inte sladdarna och mobilen och handsfreen kan laddas utan problem i samma rum som hon är i.
Man kan köpa en vattenspruta i uppfostrings syfte, man säger nej och sprutar samtidigt. Katter lär sig och vet vad de inte får göra. Senare räcker det bara att man säger fyyy! så brukar i alla fall mina katter förstå att det inte är populärt. De känner sig dumma och sätter sig och putsar sig istället. Man kan också avleda katten med att ge den en leksak att leka med istället om den gör något dumt.
Kattungen brukar välta en blomkruka, sen välter den ingen mer, den blir så rädd att den i fortsättningen tar det väldigt försiktigt. Soppåsen biter min hona Gucci alltid hål i om det finns kycklingben i, då är det bara att inse, hon tycker det är så gott så hon kan inte motstå, så jag brukar slänga soppåsen ganska omgående i så fall.
Så här kan det vara. Men min Fernando är cool lugn och Baby har lugnat ner sig betydligt, jag tror även att Gucci kommer att bli mycket lugnare nu efter denna kull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar