Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

måndag 30 januari 2012

Jättefin vinterpäls

Alla katterna har nu väldigt tjock päls, Guccis är finast någonsin. De får oral sensitive från Royal Canin att äta för Babys skull eftersom hon är svår att borsta tänderna på och jag behöver hjälp varje gång jag skall göra det. Hon är lite kinkig sen hon hade problem med inflammerat tandkött, men det ser ut som om det är bra nu och hon äter sina dental bits som jag köpt utan problem. Har borstat tänderna på de andra katterna i går och skall borsta Babys tänder i kväll. Det är alltid bra att klippa klorna innan man borstat tänderna.
Katthonorna har också börjat få lite Queen foder från Royal canin nu, Baby har parats och förmodligen är hon dräktig.
Katternas borste försvann och jag letade, sen hittade jag den, den hade åkt bakom tv bänken och kom fram när jag städade. Eftersom de har så tjock päls nu och enormt lång, så har både Fernando och Gucci fått några tovor. Det blir lättast tovor i armvecken på dem så att säga. Jag har klippt bort två stora från Fernando och Gucci har en stor som jag tänkt ta i kväll. Det är lättast att klippa bort en tova om man borstar lite rund den först och försökar att få loss en del hår ur tovan, sen kan man ta en kam och klämma in i skinnet mellan tova och klippa på kammens yttersida. Man måste vara försiktig, det är lätt hänt att man råkar klippa en katt i skinnet, eftersom det är enormt följsamt. Har katten flera tovor så kan man ta den till veterinären och få den rakad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar