Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

måndag 17 september 2012

Försäkring

När man köper en kattunge från mig så brukar jag rekomendra en helförsäkring. Det innebär en sjukförsäkring och en livförsäkring. Under första året i det nya hemmet så händer det mycket för en liten kisse. Den växer och busar. Kanske kastrera man sin katt med och det händer i bland att en katt inte klarar sövningen och operationen. En del katter får någon sjukdom eller hjärtfel, det går knappast att upptäcka genom att scanna förädrarna eftersom det är genetiskt och kan ligga dolt i flera generationer. Har man en sjukförsäkring så får man veterinärhjälp. Om katten avlider genom en olycka eller en sjukdom kan man få ersättning. Om katten springer ut och försvinner, eller förolyckas får man ingen ersättning.
Om man vill använda katten för avel kan man mot en liten summa få en avels tilläggsförsäkring, den ersätter en del om katten inte går att använda i avel av någon orsak. På en hona ersätter den kostnaden för kjesarsnitt om det blir nödvändigt, (har inte hänt någon av mina katter tackom och lovom).
Man kan aldrig veta vad som kommer att hända en katt, den kan bli sjuk eller dö ung och har man då försäkring så har man gjort vad man kunnat.

Från mitt katteri som jag har haft i snart tio år så har en kattunge dött under kastration. Man blir väldigt orolig som uppfödare innan man vet varför. Genom en obduktons rapport får man veta vad som hänt. Den katten som avled hade tyvärr fått astma. Den var frisk vid försäljningen och med samtal med veterinär så framkom att den troligen utvecklat astma i sitt nya hem.
Även om jag skickar med en dolda fel försäkring som gäller i tre år, så är det viktigt att kattunge köparen skaffar en försäkring för vad som kan hända i hemmet. Ibland så delar försäkringsbolagen på en summa om det är oklart varför en katt blivit sjuk eller dött. Har man då ingen egen försäkring kan det bli surt i så fall, kanske försäkringsbolaget inte vill betala ut något från dolda felförsäkringen. Försäkringsbolagen förhandlar annars sins emellan.
När katten är vuxen och man känner sin katt, så kanske det kan räcka med en sjukvårdsförsäkring, det är upp till ägaren. En del katter är väldigt busiga när de är vuxna med, som min lilla Gucci. Man skall vara rädd om sin katt och se till att hemmet är säkert för den. Undvik att ha giftiga växter och vassa saker i närheten av katten, bor man högt upp kan man undvika att ha fönster öppna och se till att de inte ramlar ut. Det finns sånt som är farligt för katter, t.ex trådar, snören som de kan svälja, julgransglitter och sånt som kan bli glasskärvor. Legobitar och smycken såsom örhängen och andra småsaker skall man ha lagt i lådor. Se till att katten endast äter kattmat och det som är avsett för katter. Bröd t.ex kan ge svamp som ger astma. Det finns listor på vad som är farligt. Jag har skrivit en del tidigare på min blogg om det med.
Nåväl, detta är ett kapitel som jag känner att jag måste ta upp även om det inte är så kul, som tur är så är det inte så ofta det händer tråkigheter och minimerar man riskerna i hemmet så brukar det gå bra.
Lilla Hubba Bubba på bilden som vann veckans husdjur i Expresen dog i astma ungefär tre år sedan när hon steriliserades under sövning. Det är sällan det händer, på djursjukhuset var de väligt chockade. Där sa det att en sån sak händer vart tionde år ungefär. Väldigt tråkigt, det var en jätterar katt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar