Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

torsdag 27 september 2012

Om öronskabb

Alla kissarna är fria från öronskabb nu. Den nya medicinen som är en engångskur är väldigt bra och det är inga problem med den. Synd att detta hände när jag hade kattungar, det blev ganska dyrt och tungt att ta 6 katter till veterinären. Eftersom det tog lite tid innan det gick upp för mig att katterna hade det, så blev det så att Rocky, som hade haft det längst, var så irriterad i öronen, att han fick en kortisonspruta. Jag är glad att det finns en så bra ny medicin numera, tidigare var öronskabb ett gissel. Som uppfödare så lär man sig något nytt hela tiden, jag lärde mig massor på detta, var ganska förtvivlad vid upptäckten av öronskabben. Jag trodde att det var ett jätteproblem att bli av med öronskabb, men inte nu längre.
  När katterna alla fick löss för sex år sen, var det heller inte kul, det var en ny katt jag precis fått hem som tog med det till katteriet. Det var väldigt lätt att bli av med, medicin finns receptfritt i apoteket. Man sätter ofta medicin på skinnet i nacken på en katt, för att den inte kan slicka bort det så lätt där. Även om katterna putsar varandra, brukar de oftast inte putsa mitt i nacken.
  Som uppfödare tycker jag inte att man skall bli sur för sjukdomar och smittor, det finns över allt och man får försöka att skaffa en medicin som hjälper. Det är ju lika om man har barn, de får en och annan influensa ibland och lite annat som man måste ha medicin till. Jämfört med barn är ju katter väldigt lätt. Skaffar man ett djur, så får man förvänta sig att det någon gång kanske måste till veterinären för någon åkomma. Det positiva är att i och med att raskatterna blivit så populära har veterinärvården blivit mycket bättre för just katter och man kan i större utsträckning bota dem eftersom man har fått mycket mer kunskaper om deras hälsa.
  Många tycker kanske att det är löjligt att skaffa en raskatt, när det finns så många huskatter som behöver ett hem, men huskatter som går ute, drabbas i mycket större utsträckning av sjukdomar och skador framför allt. Det kan bli mycket dyrare att ha en jobbig huskatt som har mer energi och river hela hemmet om den inte får gå ut och vistas ute. Birmakatterna är som regel mycket lugnare än en bondkatt som kräver ett mycket större revir och är kraftigare. Sen är det ju kul att ha en fin, söt luddig katt hemma som mår bra.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar