Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 19 oktober 2012

Kassandra leker

Lilla Kassandra leker med min fot och jag känner att det är dags att klippa klorna igen. Klorna är som sylvassa små piggar och växer snabbt ut.
Lilla raringen är kvar, några har mailat och visat intresse, men ingen har slagit till ännu. Hon skulle kanske kunna bli en bra avelshona, men i så fall vill jag att hon kommer till ett litet katteri där hon också får vara sällskapskatt, eftersom hon är så social och vill umgås.
Om man skaffar en katthona som man tänker ta kullar på, så skall man skaffa ett navelbrocksintyg och skicka till kattklubben. Honan måste undersökas av veterinär för att hon inte skall ha navelbrock. Likaså måste en hane ha ett testikel intyg. Vill man para sin hona skall man också se till att ha ett avelstillägg i försäkringen, kostar en mindre summa och omfattar två kjejsarsnitt om olyckan skulle vara framme ( sist jag läste på om försäkringar).  Vidare skall man para med en riktig birma som har stamtavla om man själv vill kunna sälja sina katter som äkta, man får inte ut stamtavlor annars till kattungarna och de går endast att sälja som huskatter då. Kattklubbarna utesluter om man avlar oseriöst och väljer att blanda raser. En av anledningarna till att man inte vill blanda in olika raser i vanlig huskatt är att alla är inte lämpade får vår natur här i Sverige.
En sak till, var försiktig med svansen, jag har ännu inte haft någon katt med svansknuta. Det kan vara medfött, men också uppstå av en skada om man t.ex klämmer svansen eller om den blir biten av ett annat husdjur. Katter med svansknuta skall man inte avla på, eftersom det anses ärftligt. I och för sig så är ju en skada inte ärftlig, men kanske kan det märkas på en utställning och ge minuspoäng, jag vet så noga eftersom jag bara är uppfödare, jag ställer ej ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar