Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

tisdag 16 oktober 2012

Mysa till det.

Ja Kassandra bytte plats till en mysigare, katter gillar att ha det mysigt. Birmakatter vill känna att de har det lite lyxigt så där. De är som om de känner på sig att de är fina katter. Här har hon lagt sig bland mysiga kuddar och ett täcke. Hundar kan vara lika dana. Min gamla hund brukade lägga sig på min tempurkopia efter att han stressat upp mig på morgonen minsann. När jag var hos en kiropraktor i Malmö som sålde tempurmadrasser, berättade hon att hon sålt specialbeställda tempurmadrasser till en dam som skulle ha som passade en hundbädd. Hennes hund gillade hennes madrass och de kan vara rätt envisa när de bestämt sig och ligger där och myser.
Nåväl, när man köper kattunge är det ett och annat att tänka på. Sanden till exempel är viktig att kissen gillar, annars kanske den inte går på lådan. Matbyten kan ge lite lös mage, jag har använt Royal Canins Kitten till mina kattungar i denna kull, de har även mumsat av de större katternas Bästis som också är ett bra foder, men som sagt för stora katter. Med i kassen får man babycat som är betydligt mindre bitar och de är lite fetare. Burkmat brukar jag ge en gång i veckan ungefär till mina katter. Ger man tonfisk blir de ofta väldigt lösa i magen, så tänk på det. Jag köper tonfisk om jag misstänker att katterna kan ha hittat något olämpligt och ätit, så kommer det ut fortare och lättare. Pälsen är ofta lätt att borsta, förutom på kattungarna som hellre vill busa. Om katten gör dumma saker, bus, så kan man säga näe till den eller fy om det är allvarligt med dov stämma, beröm katten när den gör något bra. Birma katter är väldigt lyhörda och vill vara till lags. De blir lätt skrämda om man är för sträng och kryper då under en säng eller soffa.
Var försiktig så att man inte klämmer katten i en dörr, de är väldigt snabba och ligger lätt och lurpassar. Bor man en bit upp och vill sitta på balkongen på sommaren eller ha altandörren öppen, stäng då in katten i ett sovrum med mat, vatten och en liten toa, troligen lägger den sig och vilar några timmar. Katter kan bryta ben om de hoppar ut från en balkong.
Mata inte katten med något som är saltat, kattmat gäller, eller så grillar man en bit okryddad kyckling till dem när man själv äter sånt. Det finns flera kattmatsrecept på nätet. Ja för fler tips så kolla längre bak i min blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar