Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 30 november 2012

Anderssons välling

Nu har kattungarna börjat få lite välling. De har också fått sina första smakportioner av Royal canins specialfoder på små burkar, som ser ut som leverpastej ungefär. Till Anderssons välling ska man använda osaltat smör, det är viktigt. Man skall använda äkta osaltat smör och helmjölk.

Recept på Anderssons välling
  • 5 dl standardmjölk (ej lättvarianter, viktigt med fetthalten)
  • 1-2 msk majsmjöl, ( jag köper från hälsokosthyllan på konsum)
  • 1 msk smör
  • Vispa samman detta och koka upp.
  • Låt svalna till lite varmare än ljummet, och tillsätt därefter
  • 1 msk druvsocker och en äggula

  • Kattungarna och katterna älskar denna välling.
    I dag skall jag också ge dem lite kycklingfile hade jag tänkt. Kattungarna i L- kullen har rätt snabbt börjat ta maten i sina smakportioner och det är bra. I helgen skall jag kämpa lite med det och se om jag kan få dem till att börja ta lite torrfoder nästa vecka, men uppblött så klart.
    De är snabba  i utvecklingen nu, nästa vecka kan de säkert hoppa upp i min säng, så det är bäst att börja röja undan sånt man inte vill att de ska komma åt. Tyvärr råkade jag köpa fel kattsand, " toalätt" ístället för vanlig icke klumpande.  Kattungarna skall ju ha icke klumpande. " Toalett" är ett kattströ som jag tror är gjort på returpapper, det blir väldigt snabbt ofrächt.
      Kattsand av pellet tror jag är helbra, djuraffären har såna speciella kasandlåder för det. Jag vet de som slängder sin gamla kattsand i pannan och eldar med, miljövänligt.
    Jag återkommer i början av nästa vecka med bilder. Min dator hemma funkar inte och jag kan inte blogga via surfplatta och mobil, tyvärr.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar