Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

onsdag 7 november 2012

Antibiotika mot allt?

Näe, det har de nu kommit fram till att det inte fungerar. Min Rocky har fått flera antibiotika kurer för ett öga som droppar. I somras fick han en cortisonspruta för sina öron som var irriterade av skabb, nu är de bra med det, sånt kan man räkna med skall hända om man skaffar ett djur eller ett barn.
  När jag var hos veterinären passade jag på att fråga om Rockys öga, för jag trodde att det var stopp i tårkanalen. Veterinären förklarade då att man numera vet att det inte är tårkanalen som det är fel på. Det som hänt är att ögats hinna inte tar emot tårvätskan, som hon sa blir som när man häller vatten på en gås. Numera vet man att genom att använda ögondroppar så bygger man upp den hinnans så att den fungerar som vanligt igen.
  Jag har nu börjat använda ögondroppar på Rocky och hoppas att ögat skall bli helt droppfritt igen. Det är inte lätt att droppa i ögonen på en katthane, men det går. I dag fick han en långpromenad, jag vill att han får bra motion också när det är fint väder ute. Helt kul tyckte han inte att det var och lite blött var det ju i gräset. Han är lite rädd för bilar, vilket är bra, om han en dag blir en kastererad utekatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar