Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

torsdag 1 november 2012

Kostnader medicin

Om katten blir sjuk, eller dålig, så kan den behöva medicin. En del är receptfritt, t.ex ögondroppar för rinnande öga, som jag har köpt till Rocky s droppande öga, den kostade runt 200 kronor. Eller medicinen för magsjuka som heter Diarsanyl,( mycket bra medicin) som kostar drygt hundralappen.
En pencillinkur kan kosta mellan 100 och 200 kronor. En spruta kortioson betalade jag 100 kronor för i samband med veterinärbesök. Att ta bort öronskabb kostar 300 kronor per första katt, har man fler katter så är det 200 per katt hos min veterinär i Halmstad. Att fixa tänder kan vara dyrt, men i samband med vaccination passade jag på att få tänderna rengjorda hos min gamla veterinär och han tog bara en hundralapp för det, men på djursjukhus kan det kosta massor om man använder laser bl.a. '

Att åka till djursjukhus kan bli en dyr historia och jag tycker att man bara skall åka dit om något allvarligt inträffat. Är katten lite sjuk så kan man ta katten till en lokal privatpraktiserande veterinär, det brukar bli billigare.

  En katt som inte får kattungar och är inomhus kan man vaccinera så sällan som vart 3:de år, men jag skulle nog vacciner vartannat. En katthona som föder kattungar skall vaccineras en gång om året. Det kostar några hundra kronor, hon skall också ha ett navelbrocksintyg, som man kan ta i samband med vaccinationen då och då kostar det en mycket liten summa. Navelbrocksintyget skall stå på baksidan av stamtavlan och kopieras eller scannas och skickas till kattklubben som man bestället stamtavlor ifrån. '

    Avmaskning råder det olika meningar om, men sist hörde jag att man bara avmaskar innekatter om man misstänker att de har mask, man kan använda banminth som är väldigt milt eller ta Axilur för vuxna katter. Katter som går ute och tar fåglar och möss kan man få receptbelagd avmaskning från veterinär. En tub banmint kostar under 100 lappen och finns receptfritt hos apotek.

  Det som kan bli kostsamt är akuta besök hos veterinär om katten skadar sig eller få någon åkomma. Då är det viktigt att ha försäkring. Jag brukar rekomendera att man åtminstonde har helförsäkrat sin katt första eller de första åren, när den växer och hittar på så mycket bus, dessutom kanske man kasterar den då och en sövning innebär kanske en lite risk. En helförsäkring kostar runt 1000 kronor, men ibland har försäkringsbolagen olika typer av rabatter för kattunge och valpköpare. Köper man bara en veterinärvårdsförsäkring så kan den kanske ligga på runt 300-500 kronor, olika för olika försärkingsbolag.
Jag tycker att man skall försäkra sin kisse, tills den blir så gammal att man inte får försäkring längre. Mina äldre katter hittar inte på speciellt mycket bus och jag hoppas de får fortsätta vara friska ett bra tag till.
 
 Att kastrera kissen kan kosta en del. mellan 400-600 kronor för en hankatt och uppåt 1000 lappen för en hona. Det är lättare att kastrera en hane och mer riskfritt, en fördel för hanar alltså. Honor måste opereras för att kasteras och det är ett större ingrepp.

För en katthona som får kattungar, kan ett eventuellt kjesarsnitt bli mycket dyrt och man skall definitivt ha en försäkring med ett avelstillägg om man planerar att ta kullar på sin kisse. Ett avelstillägg kostar inte mycket, knappt 100 lappen skulle jag tro.  Som tur är så har mina honor alltid klarat sig och deras förlossningar har varit tämligen odramatiska, men jag har ändå haft dem försäkrade i fall att något skulle krångla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar