Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

söndag 30 december 2012

Hanarna kastrerade

I går så var vi hos veterinären och kastrerade Fernando och Rocky. Stackarna, men de blev både sövda och bedövade. Det var lite oroligt att ta bägge två, eftersom de är väldigt ovänner. När det var över så åkte vi hem i dimman och det tog en god tid att köra. Vi kunde bara köra i 50 km i timmen på den vägen i mörkret och slasket, som tur var sov pojkarna ordentligt tills jag kom hem. Jag passade på att klippa klorna på Rocky, rengöra hans öron ordentligt och hälla ögondroppar i ögonen på honom. Sen borstade jag ut några småtovor och borstade tänderna med en tandcreme som är väldigt bra, men som han inte gillar. Jag gjorde ungefär liknande på Fernando, han har inga tovor, men jag borstade pälsarna med kam, som gör ett grundligare jobb och det brukar de inte gilla.
  Hanarna började vakna till lite efter någon timme hemma, de var verkligen groggy och trötta. Jag trodde att de skulle vara mer borta än vad de var, men de rök ihop i alla fall. Jag hade satt dem i olika rum, men gick in i köket för att hämta något och då raglade Fernando in så klart och de rök ihop ordentligt. De fick en skopa vatte över sig, men det hjälpte inte, förmodligen för att de var drogade fortfarande. Till slut slände jag ett täcker över Fernando och fick loss honom. Helt otroligt. Det gäller att vara lugn när sånt händer och man skall absolut inte försöka att gå emellan. Normal brukar vatten hjälpa, jag har märkt att om man har en filt till hands och slänger den över så är det väldigt lätt att avbryta bråket och ta den ena katten. Jag har flera fleaceplädar i varje rum.
  Nu är killarna vakna men det märks att de har typ "baksmälla", de är inte i sitt essä precis.
  Veterinären sa att de kommer att ha hormonerna kvar i kroppen i ca två veckor till och att jag måste vänta i minst en månad innan de kan börja umgås lite, sen får vi se om de kommer överrens. Jag har svårt att tro att de kommer att trivas tillsammans i fortsättningen heller, då jag bor i en liten tvåa. Jag vågar inte släppa ut katterna här, bilisterna kör som dårar framför huset, på stora vägen.
 I går när veterinären vägde katterna så vägde de 4 kilo ungefär var. Jag tror att Rocky har gått ner en del. Nu får vi se hur mycket de går upp i vikt. Efter att de kastreras brukar de gå upp, pälsen blir finare och masken blir kraftigare, förutom att de blir lugnare. Fernando är redan lugn som en filbunke, men som sagt, jag har ju Gucci här och jag vill inte att det blir någon inavels parning.
  I och med kastreringen så får katterna ett friare liv och kan umgås jämt nu, Fernando kan få börja sova i mitt sovrum igen, innan strilade han lite. Nu behöver jag inte ge dem piller mot stril längre, eller som till Rocky mot hans drifter.
  Fernando är redan fet, men det beror på att han tar alla chanser att smita in och sno kattunge mat. Kanske blir det så att han kommer att börja leka med Gucci nu som han tycker så mycket om, så att han kan hålla vikten i alla fall. Jag kan också sätta maten på ett bord, så att han måste hoppa upp varje gång han vill äta eller dricka och då får han ju lite extra motion av det.
  Jag tror det här blir bra, och det skall bli skönt att bara ha några katter hemma nu. Förutom att de kastrerades, så vaccinerades de också. Nästa gång de behöver vaccineras är senast Dec 2015, så det är ett tag tills dess.
  Nu har jag en hel del tvätt att ta hand om, de blir så när katter mår dåligt och raglar runt. Förra gången Fernando sövdes, var när han fick sina tänder rengjorda för några år sedan, då sov han lugnt hela natten faktiskt. Men i går raglade de runt och spydde en del lite här och där på filtar och täcken jag lagt ut till dem.
  Givetvis fick de ny kattsand i går också, så att det är rent och så att de inte får några infektioner nu när de är nyoprerade där bak. Ont gör det nog i dag och jag skulle tro att de tar det lungt så länge de inte ser synen av varandra.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar