Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

fredag 14 december 2012

Killarna

I morgon är det meningen att hankatterna skall kastreras. Rocky blir så uppretad på Fernando att han slåss. Fernando vrålar och strilar. Jag ger bägge blåa tabletter mot stril och det hjälper lite, men ibland så spottar katten ut det och då doftar det kattparfym. Rocky får också tablett för det lugnar och han blir lite mer lätthandterlig då. Snart är Kassandra könsmogen och jag vill inte att det blir någon parning  heller.
  Jag hoppas verkligen att det går som det ska och att jag kommer iväg i morgon bitti till veterinären. Det skall nämligen bli snöovänder och det är några mil till veterinären, dit måste man åka bil.
  Katter som kastreras blir mycket lungare och får finare päls. Det kan hända att de får finare mask också. De kan bli feta, eftersom de blir mer lata, Om katten blir fet kan man sätta matskålar och vattenskålar lite högt upp på en bänk, så att det är tvunga att hoppa upp varje gång de skall äta eller dricka.
  Det är ganska lätt att kastrera en hane och om jag har tur så kommer de att funka bättre ihop efteråt. Men som sagt, Rocky är fortfarnade till salu, jag tycker ändå att han skall ha ett annat hem, där det finns mer utrymme.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar