Welcome to Flankeus Sacred Birman

I have a small cattery with Sacred Birman cats. Occasionally there are kittens. Here you can see and read about my cat in Swedish.

söndag 27 januari 2013

Mina tre kattor



Här är de tre kattor jag har kvar hemma nu. Kattungarna har flyttat. Gucci som var mamman till den sista kullen sov i flera timmar efter att sista kattungen flyttade. Gucci bryr sig mycket om sina kattungar och ger dem massor av uppmärksamhet, därför var hon trött och vilade länge.
  Fernando är kastrat sen någon månad tillbaka och det var jättlyckat. Han har slutat strila och verkar inte lika distraherad av revirtänkande längre. Han och Gucci lekte i morse och sprang runt och jagade varandra. Gucci var Fernandos favoritkattunge som han lekte mest med i G-kullen, så jag är glad att hon blev kvar. De har så kul tillsammans och det är bra för Gucci att röra på sig massor. Jag såg hur Fernando jagade Gucci och hon sprang in i vardagsrummet och gömde sig i det lilla huset på klösbrädan, där stod hon sen och kikade ut försiktigt på Fernando när han kom in i vardagsrummet och tittade runt för att hitta henne, jättekul.
Nu sover de i mitt sovrum i min säng. Alla mina sängkläder har fått vara ute på nedkylning nu när det varit så kallt, det tar död på eventuella kvalster i madrasser och täcken, bra för alla att göra på vintern, vare sig man har husdjur eller inte. Mina katter sover ju i min säng, så jag känner att jag måste göra rent lite extra noga ibland.
  Laser flyttade i går till Danmark, där han skall bli avelshane i ett katteri. Han får det jättebra, med flera honor och en utebur han själv kan gå ut i när han vill och barn att leka med ibland kanske. Birmakatter brukar älska barn.
  Lacoste bor kvar i Sverige och blir sällskapskatt, vilket också kan vara ett bra liv för en hona, att gå i avel och få många kullar sliter en del på dem.
  Nu kommer jag inte att ta mer kullar, jo, kanske om några år tar jag en kull till för att spara en kattunge. Har man en gång skaffat birma är det svårt att sluta ha dem, de är så underbara. Nu ser jag fram mot en tid i lugn och ro här hemma, utan en massa drama. Att föda upp kattungar och dessutom ha okasterade katter hemma är händelserikt måste jag säga, speciellt om man bor i en lägenhet och är själv, utan bil. Det är alldeles för krävande om man sen skall jobba heltid också. För att föda upp djur, bör man vara hemma ganska mycket.
På bilderna är Fernando cholkadmaskad överst och Lilla Gucci i mitten hon är lilamaskad med sin lilla lavendelnos och längst ner gamla mormor Baby som är blåmaskad. Baby heter Andromeda i stamtavlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar